دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences

بخش ها

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۱ | 

معرفی خدمات کتابخانه

خدمات فنی

  • انتخاب ، سفارش و تهیه منابع 

این بخش با رویکرد غنی کردن مجموعه  کتابخانه و در نظر گرفتن میزان استفاده و نیاز جامعه کتابخانه در جهت سرویس دهی و به روز رسانی مرکز اطلاع رسانی اقدام به سفارش و تهیه منابع می نماید.. از جمله مراحل مجموعه سازی شامل : نیاز سنجی ، استفاده سنجی ، انتخاب ، سفارش و تهیه میباشد.

  • سازماندهی و آماده سازی منابع

جهت سهولت در بازیابی سریع و راحت منابع در مرکز اطلاع رسانی بعد از خریداری و ثبت آنها با توجه به اصول فهرست نویسی و رده بندی و بهره گیری از سایت locaturplus  (فهرست پیوسته همگانی)  و NLM classification (طرح رده بندی کتابخانه ملی پزشکی ) برای کتب لاتین پزشکی و سایت کتابخانه کنگره و کتابخانه ملی ایران برای کتب فرهنگی  و فارسی پزشکی ، سازماندهی منابع صورت می گیرد ، بعد از مرحله سازماندهی و ورودی اطلاعات منابع در سیستم نرم افزاری مخصوص کتابخانه منابع جهت ورود به بخش امانت و مرجع ، مرحله آماده سازی را طی می کنند که شامل :  ليبل، بارکد، تگ مغناطيسي و برگه ی سررسید کتاب (برگشت کتاب) میباشد.

خدمات مرجع و امانت

  • بخش مرجع

بخش مرجع یکی از بخشهای مهم کتابخانه است که در آن منابع مرجع نگهداری می شود. مهترین ویژگی این منابع این است که اغلب دارای اطلاعات عام و کلی می باشند، اطلاعات موجود در آنها با نظم خاصی مانند الفبایی، تاریخی، موضوعی و ... مرتب شده است. مهترین منابع مرجع در کتابخانه پردیس بین الملل پیام  عبارتند از: فرهنگهای دو زبانه عمومی ، فرهنگهای دو زبانه و تک زبانه پزشکی ، اطلسهای آموزشی ، کتب تک نسخه ای ، کتب متن کامل لاتین ، منابع چندرسانه ای

  • بخش منابع چندرسانه ای مرجع

با توجه به اهداف و وظایف کتابخانه های دانشگاهی که به طور عمده با فرآیندهای آموزشی، پژوهشی مرتبط است و مهمترین کارکرد این نوع کتابخانه ها  اشاعه اطلاعات و دانش می باشد، باید بر منابعی تاکید کند که بتواند اهداف مذکور را برآورده سازد. در این زمینه هسته اصلی منابع را کتابها که مرتبط با رشته های مختلف هستند، تشکیل می دهد. پس از ایجاد چنین هسته ای از منابع ، کتابخانه به منابع جامع و کاملی نیاز دارد تا بتواند به فرآیندهای پژوهشی کمک کند. به همین دلیل مجموعه مواد دیداری و شنیداری در کتابخانه های دانشگاهی از اهمیت فراوانی برخوردار است و در بسیاری از مراکز آموزشی و پژوهشی به عنوان وسیله کمک آموزشی کاربرد فراوان دارند و به دلیل استفاده از صوت و تصویر در انتقال و درک مطالب آموزشی بسیار موثرند. همچنین از آنها در فعالیتهای پژوهشی جهت مستند ساختن فرآیند پژوهش، آموزش و نگهداری سوابق استفاده می شود.


دفعات مشاهده: 36 بار   |   دفعات چاپ: 4 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر